
FRK Hungerdagen
Fint att du har hittat till Hungerdagsgruppen! Sidorna är skapade för att hjälpa alla aktiva avdelningsmedlemmar som är med och ordnar Hungerdagen.
På dessa sidor hittar du instruktioner och tips till hjälp för planeringen av insamlingen samt redovisningsblanketter mm. för efterarbetet med insamlingen.
Välkommen med i Hungerdagen!
April
- Göra insamlingsplanen – botten hittas här
- Fortgående insamlarrekrytering
- Avdelningen kontaktar skolorna
Maj
- 13.5 Hungerdagens anvisningar och tidtabell skickas per e-post till insamlingsledarna, ordföranden, viceordföranden, sekreterare, informatörer, medlemsmästarna, kontaktpersonerna för skolsamarbete, admins för Oma och ungdomsverksamhet samt kassörer.
- Hungerdagsmaterialet beställs via webbutiken. Beställ materialet redan under våren! På så sätt hinner vi beställa mer material om något tar slut. Genom att beställa i tid hjälper du lagret att undvika rusning och ger dem möjlighet att betjäna alla väl. Beställningarna skickas dock ut först i början av augusti.
- Hungerdagens distansutbildningar börjar.
Augusti
- 1.8 Materialleveranserna från lagret till avdelningarna börjar
- Senast 17.8 skapar avdelningarna en evenemangsannons om Hungerdagen i Oma, eller ber distriktet skapa annonsen för dem.
- 17.8. sista dagen att beställa avdelningsspecifika MobilePay-klistermärken
Centralbyrån skickar information till avdelningar om materialet som ska i slutet av augusti skickas till skolorna. - Insamlarrekrytering under hela augusti
September
- 7.9 Sista dagen att beställa Hungerdagsmaterial.
- Informationsutskick I: inbjudan till insamlarna, avdelningarna skickar den åt de lokala medierna (ett par veckor före insamlingen)
- Informationsutskick II: artikel om insamlingen, avdelningarna skickar den åt de lokala medierna
- 25-27.9 Hungerdagens bössinsamling. Lycka till!
- 29.9 Avdelningarna rapporterar sina resultatbedömningar och insamlarantal till distriktets insamlingschef senast kl. 18.00.
- Tacka insamlarna
- Informationsutskick III: Tack och möjligtvis en uppskattning av resultatet. Avdelningarna skickar den åt de lokala medierna
Oktober
- Ange bössinsamlarnas kontaktuppgifter i insamlarregistret, om insamlaren har gett sitt samtycke till detta
- Senast 2.10 börjar bössinsamlingens resultatuppföljning varje vecka
- 31.10 Senast nu överförs pengarna till katastroffondens konto med avdelningens Hungerdagsreferens
November
- 30.11 avdelningarnas deadline för slutredovisningen
- Tack-festen hålls senast nu!
Januari
- Hungerdagens slutliga resultat publiceras
Här hittar du länkar till alla elektroniska nyhetsbrev som har skickats till avdelningarnas ordförande, insamlingschefer, vice ordförande, sekreterare, informatörer, medlemsmästare, kassörer, admins för Oma och kontaktpersoner för skolsamarbete och ungdomsverksamhet före Hungerdagen 2024. Adressen är tagna från vårt frivilligregister. Kolla från distriktet att din adress finns där, om du inte fått e-post av oss.
Allt började i Pälkäne
I november 1980 sjöd det av aktivitet i Pälkäne. Röda Korsets avdelning i Pälkäne hade utmanat hela byn att spara på sina matkostnader under en dag och donera de inbesparade medlen till hungrande i Afrika. Flera sätt att ge bidrag erbjöds, bland annat bössinsamling, soppförsäljning och kyrkokonsert. Med hjälp av skolelever förmedlades budskapet till över tusen hem.
Jippot lyckades över förväntningarna. Redan följande år utvidgades evenemanget till hela landet och det gavs namnet Hungerdagen. På 43 år har under Hungerdagen insamlats totalt över 101 miljoner euro. Otaliga människor har fått hjälp såväl ute i världen som i Finland. Tiotusentals frivilliga har under årtionden hållit Hungerdagens låga brinnande. Tack för att du är en av dem!
Hungerdagsutbildningarna ordnas på distans. Anmäl dig till utbildningarna via de blåa länkarna nedan. Du får en länk till distansutbildningen i din e-post senast 2 timmar innan utbildningen börjar.
Grundutbildning för insamlingsledare tisdag 15.4 inspelningen finns här och diorna bifogade.
Planering av Hungerdagen onsdag 14.5 kl 17-18.30
Fler insamlare och synlighet för Hungerdagen i större städer torsdag 22.5 kl 17-18.30
Erfarenheter av försäljningsevenemang på Hungerdagen tisdag 27.5 kl 17-18.30
Genomförande av Hungerdagen torsdag 21.8 kl 17-18.30
Lägesöversikt och snabbrespons måndag 6.10 kl 17-18.30
Distriktbyråerna och centralbyrån hjälper gärna med sådant du funderar på:
- Helsingfors-Nyland: Heidi Hellman, 040 680 6675, eller Kerstin (Kikka) Österlund, 040 162 6002
- Tavastland: Marjut Välimaa, 040 809 6853
- Sydvästra Finland: Piritta Keränen, 040 582 5277
- Lappland: Satu Vainio, 0400 352 770
- Västra Finland: Tave Rautiainen, 0400 263 447
- Uleåborg, Jenni Hartikainen, 040 748 4305
- Satakunda: Sami Nygård, 0400 322 191
- Savolax-Karelen, Sanna Perälä, 040 676 3906 eller saka.osastontuki@punainenristi.fi
- Egentliga Finland: Marianna Lindeman, 040 575 9595
- Åboland: Annalena Sjöblom, 0400 838 675
- Åland: Linda Nummelin-Gammals, 040 6758455
- Österbotten: Linda Sundman-Melin, 050 566 2642 eller osterbotten@redcross.fi
- Centralbyrån: Mia Ekström, 040 5622 472
- Frågor som rör användarnamn till nätbutiken riktas till myynti@rodakorset.fi
