Användarnivåer i Oma

På den här sidan kan du läsa mer om användarnivåerna i Oma samt hur du som huvudanvändare eller användare säkerställer att systemet används informationssäkert.
Alla som har skapat en användarprofil och loggat in i Oma är automatiskt grundanvändare utan särskilda användarnivåer.
För ansvariga inom avdelningens frivilligverksamhet finns två användarnivåer: Oma-huvudanvändare och Oma-användare, som ger tillgång till avdelningens administrationsmeny. I administrationsmenyn kan man:
- ta emot nya frivilliga och markera dem som kontaktade
- hantera verksamhetsgrupper
- kommunicera med avdelningen
- filtrera frivilliga och skicka meddelanden till utvalda frivilliggrupper
- se alla frivilliga i avdelningen och deras uppgifter.
Oma-huvudanvändarens användarnivå är avsedd för styrelsemedlemmar och andra personer som avdelningen utsett till Oma-huvudanvändare.
Oma-användarens användarnivå är avsedd för ansvariga frivilliga som behöver tillgång till administrationsmenyn i Oma.
Uppgifter i Oma för ansvariga i avdelningens frivilligverksamhet inkluderar bland annat att ta emot nya frivilliga och hantera verksamhetsgrupper. Det är viktigt att inom avdelningen komma överens om vem som ansvarar för vad i administrationsmenyn.
Oma-huvudanvändarbehörigheter i en avdelning beviljas av distriktet på begäran. Skicka din begäran till distriktets Oma-huvudanvändare – kontaktuppgifter finns här.
Avdelningens Oma-huvudanvändare kan ge behörigheter vidare till Oma-användare i avdelningen.
Via administrationsmenyn kan du redigera frivilligas kontaktuppgifter och ändra deras användarnivå:
- I administrationsmenyn finns fliken Rättigheter, där du kan hantera användarnivåer för avdelningens frivilliga.
- I fliken Rättigheter öppnas en vy där du kan se befintliga användarrättigheter och söka efter frivilliga i din avdelning.
- När du har hittat rätt frivillig kan du via en rullgardinsmeny välja vilken användarnivå du vill ge.
- Den som får en ny rättighet måste logga ut och in igen för att aktivera rättigheten i sin profil.
Du kan också redigera en enskild frivilligs uppgifter via fliken Frivilliga i administrationsmenyn:
1. Öppna kortet för den frivilliga.
2. Klicka på knappen Redigera.
3. Under Användarrättigheter för Oma FRK kan du ändra användarnivån.
4. Kom ihåg att spara ändringarna.
Genom att behandla frivilligas uppgifter säkert, pålitligt och ändamålsenligt bidrar vi till att säkerställa att Finlands Röda Kors verksamhet är etisk och i enlighet med Röda Korsets principer. Behandling av uppgifter i Oma Röda Korset omfattas av personuppgiftslagen, vilket innebär att det alltid måste finnas en god anledning att granska frivilligas uppgifter, och att uppgifterna ska hanteras med respekt för deras integritet. Titta endast på uppgifter som du har en berättigad anledning att granska. Dina åtgärder i systemet lämnar ett elektroniskt spår.
Oma Röda Korset hjälper oss att hantera frivilligas personuppgifter informationssäkert, eftersom uppgifterna, genom användning av Oma, som utgångspunkt är skyddade enligt dataskyddslagstiftningen. En stor del av dataskyddet beror dock på hur vi som användare hanterar uppgifterna i Oma.
När du får användarnivån Oma-huvudanvändare, Oma-användare eller gruppledare har du ett ansvar att respektera andra frivilligas integritet och säkerställa att deras uppgifter förblir skyddade.
Kom ihåg-lista för Oma-huvudanvändare och Oma-användare för att säkerställa datasäkerheten:
- Alla uppgifter om frivilliga som du ser via Oma är konfidentiella.
- Granska endast de uppgifter du verkligen behöver och som är relevanta för ditt uppdrag som ansvarig frivillig.
- Se till att ditt eget användarkonto är säkert.
- Välj ett säkert lösenord. Råd för att skapa ett säkert lösenord finns i Cybersäkerhetscentrets guide Ju längre desto bättre.
- Dela inte ditt lösenord med andra.
- Använd inte automatisk inloggning, spara inte lösenordet i webbläsaren och kom ihåg att logga ut ur Oma.

Supportsidor för Oma-systemet
