
Att vara frivillig som nätvän
Ensamhet kan upplevas av vem som helst, oavsett ålder, kön eller kulturell bakgrund. Ensamhet kan orsakas av till exempel en förändrad livssituation och avstånd till närstående. Även utmaningar med den psykiska hälsan, olika begränsningar av funktionsförmåga eller till exempel spänningar inför sociala situationer gör det svårare att knyta och upprätthålla nya mänskliga relationer.
Via Röda Korsets nätvänverksamhet för vi samman en utbildad frivillig och en person som upplever ensamhet som vänner. Vänparet för konfidentiella och anonyma diskussioner till exempel via e-post eller någon applikation för snabbmeddelanden. Åldersspannet på frivilliga och kunder som är med i verksamheten är cirka 15–80 år.
Nätvänverksamhet passar alla frivilliga som vill stödja personer i olika livssituationer som är i behov av en vän. Det är även bra om att skriva känns som ett naturligt sätt för den frivilliga att uttrycka sig på. Ett önskemål är att den som vill bli hjälpare har sin livssituation under kontroll, eftersom livssituationen för dem som ber om en vän kan vara utmanande och meddelandena kan tidvis vara belastande. Vi önskar att de frivilliga förbinder sig till verksamheten i minst 6 månader.
Nedan hittar du tips och råd om hur du kan bli en vän på nätet.
Den frivilliga nätvännen ska genomföra
1. Vänkurs (3 h) antingen på nätet eller ansikte mot ansikte. Nätkurserna hittar du samlade på den här sidan. Du kan också leta efter kurser som ordnas ansikte mot ansikte i OMA Röda Korset. När du har fått en kursanteckning, kan du fylla i frivilligkortet för nätvänner i OMA Röda Korset. Då överförs dina uppgifter direkt till nätvänförmedlingen. Om du vill kan du titta på en instruktionsvideo (på finska) på Youtube.
2. Som näthjälpare inom Röda Korset-självstudiekurs. Utbildningen ger färdigheter för möten på nätet. Den genomförs som självstudier. Du kan registrera dig till utbildningen via denna länk. Om du redan har ett konto i inlärningsmiljön Kompassi, kan du logga in direkt på plattformen.
Att hitta en lämplig nätvän
När du har slutfört vänkursen, kan du fylla i ditt profilkort som nätvän i OMA Röda Korset. Du kan beskriva dig själv och dina intressen i den utsträckning som känns bra för dig. Du kan även ange önskemål om nätvännens ålder och kön. Vänförslag görs utgående från profilkortens lämplighet och du kan berätta om dina intressen i ganska ingående detalj. Du kan uppdatera kortet senare i OMA Röda Korset.
Du får ett förslag på nätvän till din e-post från verkkoystava@rodakorset.fi. Du har rätt att tacka nej till förslaget och invänta ett mer lämpligt förslag. Observera att om den som bett om en vän är minderårig, är Röda Korset skyldig att utreda din brottsbakgrund. Ingen utredning av brottsbakgrunden görs utan den frivilligas samtycke. När både den frivilliga och kunden har godkänt vänförslaget, skickas kundens uppgifter till den frivilliga, som sedan inleder kontakten.
Inledning av vänskap
När du inleder kontakten med vännen, lönar det sig att genast i det första meddelandet komma överens om hur ofta ni ska kontakta varandra. Vanligen skriver nätvänparen till varandra med 1–2 veckors mellanrum, men vänpar som till exempel föredrar längre e-postmeddelanden kan även skriva mer sällan. Att hitta gemensamma samtalsämnen underlättas säkerligen av att genast i början fråga om kundens önskemål och förväntningar vad gäller vänskapen. Dessutom kan det vara bra att med några ord nämna något om sin egen meddelandestil och till och med humor, eftersom då kommunikationen helt baseras på skriftliga meddelanden, kan det just på grund av dessa uppstå missförstånd.
Upprätthållande av vänskapen
Den viktigaste uppgiften för en frivillig nätvän är att vara en empatisk vän på nätet, som kan lyssna och uppmuntra. En frivillig kan också dela med sig av sina egna erfarenheter, men det är viktigt att se till att hen inte av misstag överför sina egna bekymmer till klientvännen. Det är viktigt att en frivillig vän engagerar sig i uppdraget och håller sig till de överenskomna tiderna för att skriva meddelanden. Om du inte kan svara vid de avtalade tiderna, vänligen meddela din vän.
En vanlig utmaning nätvänverksamheten är att diskussionen rinner ut i sanden eller att vänrelationen förblir ytlig. Det är dock värt att hålla ut trots osäkerheten i början, eftersom det tar tid att lära känna någon på nätet. Du kan även modigt fråga vännen om hen vill prata om särskilda teman eller om takten ni skriver i känns för tät. Det är även bra att komma ihåg att många kunder inom nätvänverksamheten har utmaningar med orken eller olika begränsningar beträffande funktionsförmågan. Med anledning av detta kan svar dröja längre än överenskommet eller så kan meddelandena vara fåordiga. Meddelanden från den frivilliga är dock ofta mycket väntade.
Om din nätvän inte svarar, kan det vara bra att skicka ett nytt meddelande och fråga hur hen upplever er vänskap. Behovet av en vän kan ha förändrats, till exempel på grund av en förändrad livssituation. Om din vän inte svarar på dina meddelanden, vänligen kontakta nätvänsförmedlingen: verkkoystava@rodakorset.fi.
Gemensamma erfarenheter förenar
Även om kontakt hålls via nätet, kan vänparen göra olika saker tillsammans. Ibland kan just gemensamma erfarenheter fördjupa vänskapen. Den frivilliga vännen kan även ha en betydande roll i att sporra och uppmuntra vännen till nya erfarenheter. Nedan följer tips på vad du kan göra med vännen via nätet:
- Prata genom video- och telefonsamtal
- Dela fotografier på till exempel husdjur, hobbyer och naturen
- Utbyta recept
- Läsa samma bok och sedan diskutera den
- Se samma film eller serie och diskutera den
- Spela nätbaserade spel tillsammans
- Man kan dra nytta av en Spotify-spellista med vänskapsrelaterade låtar för att diskutera favoritlåtar med en vän. Ni kan också föreslå nya låtar till spellistan genom att skicka ett meddelande till vänförmedlingens e-post.
- För i synnerhet unga vänpar rekommenderar vi utnyttjande av programmet Kompiskunskap som en del av diskussionerna.
I slutet av sidan hittar du även en lista med tips på samtalsämnen.
Bevarande av anonymiteten
Vänparen rekommenderas att använda anonyma kommunikationsappar och -plattformar för kommunikationen där användarens fullständiga namn eller telefonnummer inte framgår. Rekommendationen baseras på verksamhetens säkerhet, eftersom vi inte kan verifiera identiteten för dem som lämnar en vänbegäran och vi intervjuar inte heller våra kunder per telefon. Det är lättare för den frivilliga att frigöra sig från frivilliguppgiften när kontakten hålls anonymt och va ett sådant användarkonto/en sådan e-postadress som hen inte använder för annan verksamhet. Även om du agerar anonymt och under pseudonym, kan du skicka meddelanden på många olika sätt. Nedan beskrivs olika möjligheter närmare.
Välj en för dig lämplig meddelandeform
Det lönar sig att genast i början fundera över vilken plattform som passar ditt kommunikationssätt bäst. Vid kommunikation via e-post är det enkelt att begränsa kommunikationen och man kan i lugn och ro koncentrera sig på att svara. Det är även möjligt att i samma meddelande skriva om flera olika saker. Vid användning av snabbmeddelandeappar sker kommunikationen ofta i realtid. Meddelandena kan vara korta och kontakten påminner mer om en vanlig diskussion. Med snabbmeddelanden är det även enklare att skicka fotografier eller till och med prata genom telefon- eller videosamtal. Vid användning av snabbmeddelandeappar är det viktigt att komma överens om tider för kommunikationen. Man kan höra hur det är med vännen till exempel en gång i veckan vid ett specifikt klockslag. Ni kan tillsammans med vännen även komma överens om byte av diskussionsplattform. Många vänpar inleder kontakten via e-post och går senare över till någon annan app.
De vanligaste meddelandeformerna
Nedan listas de vanligaste apparna för att skicka meddelanden.
Anonym e-postadress: Du kan skapa ett nytt e-postkonto i en önskad e-posttjänst. Exempel på kostnadsfria e-posttjänster är Gmail, Outlook, Tutanota och Protonmail. Observera att även om e-postadressen som du väljer är anonym, kan e-postprogrammet i fältet Avsänder visa namnuppgifter som du har lämnat i samband med registreringen. Du kan redigera inställningarna så att namnuppgifterna inte visas. En del har även registrerat sig i e-posten med en pseudonym (t.ex. Lasse Landsman). Det löna sig att skicka ett meddelande till sig själv från den nya adressen för att säkerställa att namnuppgifterna inte visas i avsändarfältet.
Telegram, Signal och Kik Messenger: Dessa appar fungerar som den allmänt använda appen WhatsApp. De gör det dock möjligt att dölja telefonnumret och att använda en pseudonym. Vi rekommenderar inte användning av WhatsApp just för att telefonnumret alltid visas för dem som du kommunicerar med.
Discord och Skype: Om man i kontakten vill regelbundet använda video- eller röstsamtal, har en del vänpar även använt Discord och Skype.
Användning av konton i sociala medier: En del vänpar har skickat meddelanden till exempel via Instagram. Även om användarnamnet är en pseudonym, är det bra att vara medveten om att vi via kanaler i sociala medier ofta delar väldigt mycket information om oss själva, vår plats och vår närkrets. En del har skapat ett separat konto i sociala medier för att skicka meddelanden som inte är kopplade till användarens andra konton i sociala medier.
Vilken meddelandeform du än använder rekommenderas det att använda tvåfaktorsautentisering.
Du kan be om fler anvisningar av nätvänförmedlingen: verkkoystava@rodakorset.fi
Som nätvän, på samma sätt som i annan vänverksamhet, är det viktigt att följa verksamhetens spelregler och sköta om sitt eget välbefinnande.
Kom ihåg din roll som frivillig nätvän
Frivilliga nätvänner verkar med en vanlig människas färdigheter. Det är viktigt att du kommer ihåg det när du verkar som nätvän. Att lyssna, uppmuntra och visa intresse är de viktigaste uppgifterna för en frivillig. Du behöver inte lösa din väns problem och du kan säga rakt ut att du inte är professionell hjälpare och att du inte vet hur man borde göra i situationen. Du kan dock uppmuntra din vän att vid behov ansöka om stöd i sin situation.
Kom ihåg att begränsa tidsanvändningen
Den tid som används till nätvänverksamhet som sker via kommunikationsappar och som är oberoende av tid och rum kan bli en belastande faktor. Det ligger på den frivilligas eget ansvar att bestämma hur ofta och hur mycket hen vill vara nåbar. Därför är det bra om vänparet i de första meddelandena kommer överens om ungefär vid vilket klockslag och hur ofta de önskar skicka meddelanden.
En del frivilliga har upplevt att det är ett bra sätt att begränsa frivilliguppdraget om man börjar använda en sådan kommunikationsapp för nätvänverksamheten som man inte annars använder. Genom att inaktivera aviseringar kan du själv begränsa hur ofta du är nåbar. Tills vidare har erfarenheterna dock visat att tidsanvändningen inte har varit någon stor belastande faktor för de frivilliga inom vänverksamheten på nätet.
Du kan även begränsa diskussionsämnen
Många av våra kundvänner berättar att diskussion om särskilt vardagliga saker är en viktig del av nätvänskapen. En del samtalsämnen kan dock belasta den frivilliga. Exempel på belastande ämnen kan vara till exempel vännens problem med sin psykiska hälsa eller svåra upplevelser, såsom att hen har utsatts för våld eller något annat brott. Mycket svåra ämnen bör lyssnas på och kommenteras av en yrkeskunnig och du kan uppmuntra din vän att söka sig till hjälp av en yrkeskunnig. Du har även rätt att avsluta en belastande vänskap. Nätvänförmedlingen söker i mån av möjlighet efter en ny nätvän till kunden.
Vid frågor som den frivilliga har svårt att ta ställning till på grund av sina egna värderingar eller Röda Korsets principer kan hen fokusera på att lyssna. Svåra diskussionsämnen kan till exempel vara religioner, ideologier, politik samt krig och våldsamheter. Den frivilliga kan uppmuntra vännen till samtal om också neutrala och roliga ämnen.
Att tipsa sin vän om stödtjänster
Ibland kan en frivillig bli orolig för hur en nätvän mår eller vad hen går igenom. Då är det viktigt att komma ihåg att en frivillig vän fungerar med vanliga människors färdigheter – som lyssnare och uppmuntrare. Du kan tipsa din vän om att söka stöd även via andra tjänster. För en ung person som behöver samtalsstöd kan det vara bra att tipsa om Sekasin-chatten och Nettiturvis.
Kamratstöd och vänförmedling
Om du funderar över något med anknytning till nätvänskap, ska du modigt ta kontakt med nätvänförmedlingen. Du når frivilliga vänförmedlare via e-postadressen: verkkoystava@rodakorset.fi. Du kan även be om tips från andra nätvänner via OMA Röda Korsets virtuella verksamhetsgrupp, som du hittar under namnet Nätvänverksamhet. Du kan också delta i kamratmöten om ordnas via Teams. Kalendern för webbinarier och kamratsmöten finns här.
Som frivillig nätvän förbinder du dig till verksamheten i minst 3–6 månader. Som frivillig kan du åtminstone i det inledande skedet bli tvungen att bära upp vänrelationen. Det lönar sig att bereda sig på det innan man förbinder sig till nätvänverksamheten, eftersom nätvänskaper som avslutas i förtid av den frivilliga kan vara en tung upplevelse för kunden.
När det har gått 3–6 månader, kan du tillsammans med nätvännen fundera över om ni vill fortsätta hålla kontakt. Du kan fråga vännen hur nätvänskapen känns och om hen fortfarande upplever den lika nödvändig eller meningsfull. Det är även bra om den frivilliga stannar upp en stund och funderar över om hen upplever verksamhetsformen eller den ifrågavarande nätvänskapen lämplig för en själv. För nätvänskaper har ingen maximal längd definierats och flera av våra vänpar har fortsatt hålla kontakt i flera år.
Om det känns som att vänrelationen inte ger någondera av parterna tillräckligt eller om den känns belastande, kan den avslutas redan innan tidsgränsen på 3–6 månader löper ut.
De vanligaste orsakerna till att vänrelationer avslutas är till exempel:
- Vänskapen har inte fördjupats och vänparet upplever att intressen och ”kemin” inte stämmer överens.
- Kundens livssituation har förändrats och hen upplever inte behov av nätvänskapen.
- Kundens livssituation är så belastande att hen inte har resurser att upprätthålla nätvänskapen.
- Den frivilligas egen livssituation har förändrats och hen har inte möjlighet att fortsätta att vara nätvän.
- Den frivilliga upplever nätvänskapen alltför belastande för hen själv.
Oberoende av orsaken till att vänskapen upphör, är det alltid viktigt att anmäla det till nätvänförmedlingen. Om det känns svårt att avsluta vänskapen med din vän, kan du be nätvänförmedlingen att meddela din vän om att vänrelationen har avslutats. Förmedlingen frågar samtidigt både dig och din vän om vilja att inleda en ny nätvänskap. Du kan kontakta förmedlingen via e-post: verkkoystava@rodakorset.fi.
Besvara också en anonym enkät, med vilken vi kartlägger orsakerna till varför nätvänskaperna avslutas.
Tilläggsmaterial som stöd för frivilliga
Självstudiekursen Som näthjälpare inom Röda Korset innehåller många praktiska tips för att möta människor via nätet. Nedan hittar du direkta länkar till videoguider från kursen:
Bemötande på nätet via text
Bemötande på nätet via video eller ljud
Att bemöta känslor
Att väcka hopp
Roller och deras gränser
Hur man agerar i utmanande situationer
Att bemöta en självmordsbenägen person
Dessutom kan du dra nytta av guiden för psykisk första hjälpen, som innehåller nyttig grundinformation om kriser och hur man kan hjälpa i sådana situationer.
Om du fungerar som en ung persons vän kan du också dra nytta av Sekasin-jourens guide och av tilläggsmaterialet En frivillig som stöd för en ung persons psykiska hälsa.